جاذبه‌ای به نام تالاب
جوانان امروز
جوان.ازدواج.خانواده

تالاب ها انواع مختلفی دارند. به زمین های آبدار یا خیس پر از گیاه و درخت باتلاق گفته می شود. به آب های راکد و باز و گیاهان کوتاه بیشتر از جنس علف و نی مانداب یا هور (marsh) می گویند. خلاش (bog یا muskeg) آبگیری است که رستنی‌های آن پوسیده باشد و خلنگزار (Moorland و Heath) تالاب‌هایی به شکل خارستان است. لشاب (fen) هم تالابی نیزاری است که آب آن از گیاه آکنده شده و هوای کمی می‌گیرد.



اما اگر گذارتان به استان چهارمحال و بختیاری بیفتد، تالاب های زیاد و زیبایی را در این منطقه خواهید دید. تالاب‌های گندمان، چغاخور، علی‌آباد و سولقان كه زنجیروار از ضلع جنوبی شهرستان بروجن در امتداد كوه كلار به طرف غرب گسترده شده‌اند، از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی چهارمحال و بختیاری‌اند، اما در بین این تالاب‌ها چغاخور همانند نگین فیروزه‌ای در میان این تالاب‌ها می‌درخشد.‌
از امکانات ویژه تفریحی و ورزشی اطراف این تالاب‌ها، پرورش و نگهداری اسب و همچنین سوارکاری در مرغزار پیرامون تالاب است. سنت پرورش اسب از زمانهای بسیار دور در این منطقه بختیاری معمول بوده و نژاد ویژه‌ای به وجود آورده‌است که آمیزه‌ای از نژاد بومی و عربی است


این تالاب زیبا با ایجاد اكوسیستمی بی‌نظیر، زیستگاه پرندگان مهاجر و ماهیان منحصر به فرد است و جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر آن در تمامی فصول سال می‌تواند پذیرای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی باشد.


سال‌های گذشته در نیمه دی گاهی سه تا چهار متر برف منطقه تالاب چغاخور و دامنه‌های كوه كلار را می‌پوشاند و قله كوه سر به فلك كشیده كلار به علت بارش سنگین برف همانند كله قندی سپید از چند فرسخی خودنمایی می‌كرد.




كهنسالان در یادآوری برف و سرمای این منطقه از یخ زدن چارپایان و حتی آدم‌ها در فصل زمستان حكایت‌های زیادی به یاد دارند، زمانی كه هنوز جاده و امكاناتی برای سوخت‌رسانی به روستاها ایجاد نشده بود و آنان مجبور بودند برای آوردن چند لیتر نفت به بروجن یا شهركرد مراجعه و در برگشت به روستاهای پشت كوه از شدت بارش برف، تلف شدن حیوانات و جان باختن همسفران را نظاره‌گر باشند.

ماهیگیری، جستجو برای یافتن پرند‌ه‌ای كمیاب و گرفتن عكس در فرصتی مناسب و دیدن گونه‌هایی از ماهی‌های متفاوت بخشی از لذت تفرج در تالاب چغاخور است. واقع شدن تالاب‌های چهارگانه چغاخور، گندمان، علی‌آباد و سولقان در گستره‌ای به وسعت 5000 هكتار از وسعت بام ایران، شرایطی ویژه و منحصر به فردی را برای این قطعه از طبیعت كشور به لحاظ ارزش‌های زیست محیطی و ظرفیت‌های اكوتوریستی به ارمغان آورده است.



از امکانات ویژه تفریحی و ورزشی اطراف این تالاب‌ها، پرورش و نگهداری اسب و همچنین سوارکاری در مرغزار پیرامون تالاب است. سنت پرورش اسب از زمانهای بسیار دور در این منطقه بختیاری معمول بوده و نژاد ویژه‌ای به وجود آورده‌است که آمیزه‌ای از نژاد بومی و عربی است.

این مجموعه تالابی بزرگ و ارزشمند، چهارمحال و بختیاری را به یكی از شاهراه‌های عبور پرندگان مهاجر و آبزی از كشورهای اروپایی و روسیه و استان‌های شمالی كشور به سمت كشورهای حوزه خلیج فارس تبدیل كرده است.


برگرفته از: جام جم، بیابان های ایران
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 46
بازدید ماه : 1632
بازدید کل : 31194
تعداد مطالب : 138
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1